Slipp hyresoro med Hyresgästkassan

Vad kan man kräva som hyresgäst

Som hyresgäst har du rättigheter och skyldigheter. Det innebär att bland annat ska få den service lagen säger att du och bostaden ska få. Du ska få en skälig hyra, vanlig slitage i bostaden och en korrekt uppsägningstid. Finns det brister ska hyresvärden åtgärda detta så fort som möjligt. Om du får problem med hyresvärden ska du gå med i Hyresgästkassan. Du kan också klaga hos Hyresnämnden.

Många hyresgäster kan uppleva olika problem med sin hyresvärd. Ibland är det inte så enkelt att bara ringa sin hyresvärd och be denna åtgärda alla problem som du upplever. Vissa hyresvärdar kan vara svåra att få tag på medan andra helt enkelt bryr sig mycket mindre om hyresgäster. Det är därför viktigt att du får den hjälp du har rätt till.

Om din lägenhet har skador som: fuktskador, mögelskador, trasigt kök eller annat som inte fungerar i lägenheten ska det ordnas. Om hyresvärden åtgärdar problem i bostaden brukar hyresvärden allt försöka höja hyran. Se till att hyran inte höjs för problem som åtgärdats för att du ska kunna leva och bo i en bostad till skälig kostnad. Hyreshöjningar ska alltid ske varsamt.

Störande grannar?

Många kan uppleva störande grannar och ibland är det jobbigt att själv konfrontera störande grannar. Det kan bli bråk och ge upphov till en ytterligare störande miljö i grannskapet. Du kan därför gå med i Hyresgästkassan om du upplever störande grannar. Alla grannar ska respektera regler om att inte störa efter en viss tid på kvällen men även under dag tid.

Så går du med i Hyresgästkassan

Hyresgästkassan står på hyresgästen sida. Tillsammans med Hyresgästkassan får du råd och stöd när du behöver det. Att vara medlem ger en extra trygghet som du behöver när problem uppstår oavsett om det är med hyresvärden eller grannar.

Se till att trygga din bostad redan idag. Gå med i Hyresgästkassan här.

info@hyresgastkassan.se