
Har du fått ett krav på att betala skador i din lägenhet eller har du skadat lägenheten och tror att du kommer behöva betala? Se till att kontakta Hyresgästkassan innan du betalar eftersom att det kan vara felaktiga krav från din hyresvärd. Du måste vara medlem i Hyresgästkassan för att få hjälp med information om skador på lägenhet. Läs mer om vad som gäller här nedan.
Gör skillnad på vad som anses vara normalt slitage och skador på lägenheten som du måste betala för. Vanligt slitage ska du aldrig betala för då du har rätt att använda lägenheten på ett normalt sätt, detta inkluderar normalt slitage. Exempel på vanligt slitage kan vara: skadade tapeter, hål i dörrar och köksluckor, sprickor i handfat, badkar eller toalett, eller repor på golvet till viss grad.
Om hyresvärden redan har skickat ut en faktura till dig för skador på lägenheten kan du bestrida kravet på att betala. Gör en kalkyl först enligt den underhållsplans hyresvärden har. Det innebär att du för vissa saker i bostaden ska ersätta hyresvärden med delar av kostnaden för vad hyresvärden ändå skulle köpa.
Har du fått ett felaktigt krav om skadestånd?
Om du har fått ett felaktigt krav om att betala för skador i lägenheten ska du bestrida kravet. Börja med att anteckna allt viktigt som du anser är fel och skicka det till hyresvärden. Spara eventuell bevisning så som bilder eller video som styrker att hyresvärden har fel.
Beskriv tydligt varför du anser att du inte ska betala för skadorna på lägenheten.
Gå med i Hyresgästkassan och få hjälp
Att strida helt ensam mot stora bostadsbolag kan vara jobbigt för en hyresgäst. Ta hjälp av Hyresgästkassan om du har fått krav på att betala för skador på en lägenhet.