Sedan år 2016 har vi funnits här för hyresgäster

Medlemskap för Sveriges alla hyresgäster. Endast 79 :-

Ej godkänd flyttstädning – detta ska du göra

När du flyttar in eller ut ur en lägenhet finns det vissa regler som gäller för flyttstädning. Normalt sätt finns det villkor som reglerar städning av en lägenhet vid flytt. Det innebär att det är det tidigare hyresgästen som har ansvaret för att lägenheten ska städas ordentlig innan an ny hyresgäst tar över lägenheten. De fall en städning inte behöver ske är om hyresvärden meddelar det, exempelvis inför en renovering – i alla andra fall ska en städning ske.

Det finns ingen lag som anger att man måste ordna med en flyttstädning dock kan detta regleras i ditt hyresavtal och enligt lagen om vårdplikt av lägenheten. Vårdplikten innebär att du ska hålla lägenheten i gott skick tills att du inte längre bor kvar. Du kan kontrollera i ditt hyresavtal om du måste flyttstäda.

Om flyttstädningen inte blivit godkänd finns det flera sätt för dig att klaga på. Kontakta hyresvärden och meddela att städningen inte är utförd på ett korrekt sätt. Bifoga med bevis. En dålig utförd flyttstädning innebär att du får flytta in i en smutsig bostad. Om du inte kontaktar hyresvärden finns det risk för att du själv måste stå för kostnaderna att flyttstäda igen.

Ersättning dålig flyttstädning

Tänk på att en flyttstädning kostar mycket pengar. Du ska inte stå för kostnaderna med att åtgärda bristfällig flyttstädning. När du har kontaktat hyresvärden och meddelat att flyttstädningen inte har utförts på ett korrekt sätt kan den tidigare hyresgästen bli återbetalningsskyldig till hyresvärden med kostnaderna för att utföra städningen igen. Kontrollera därför med hyresvärden om vem som ska stå för kostnaderna. Vid bristfällig städning anlitar hyresvärden normalt sätt en städfirma för att städa igen.

Om ni inte kommer överens kan du anmäla ärendet till hyresnämnden. Gå med i Hyresgästkassan vid tvister och för att du ska få ett tryggt boende.

Flyttstädning hyresrätt regler

Här kan du ta del av vanliga regler som gäller vid flyttstädning.

  1. Tidigare hyresgäst ska stå för kostnaderna
  2. Alla ytor ska städas: ugn och spis ska rengöras extra mycket
  3. Listor runt om i lägenheten ska rengöras
  4. Fönster ska rengöras både invändigt och utvändigt
  5. Balkongen ska städas
  6. Vid ej godkänd flyttstädning anlitar hyresvärden normalt sätt en städfirma för att städa på nytt
  7. Ny hyresgäst ska flytta in i en ren lägenhet
  8. Du kan få ersättning för dålig flyttstädning om lägenheten är i så pass dåligt skick att du inte har kunnat flytta in

info@hyresgastkassan.se